Talent in de klas 

Ik ga op zoek naar de kwaliteit van de groep bij een negatieve groepsdynamiek.

Samen met de leerkracht kijk ik naar de kwaliteit en de talenten van de groep achter het negatieve gedrag. Deze start met een observatie en gesprekken met de kinderen in kleine groepjes. Deze vormen we daarna om tot een missie die door de hele klas gedragen wordt. Wat hebben de kinderen nog te leren en wat zijn de talenten die ze daarvoor in kunnen zetten? Welke rol kun jij daarin spelen als leerkracht? Hierbij zorg ik voor verschillende werkvormen die in de klas ingezet kunnen worden. Eventueel kan ik dit aanvullen met een Rots en Water les of talentgesprekken met de kinderen. 

Het uitgangspunt is dat zowel het talent van de leerkracht als het talent van de groep kan bloeien.

Waar?

In de klas.

Review leerkracht

Het formuleren van de klassendoelen en hoe dit zichtbaar te maken in de klas neem ik zeker mee naar volgend jaar. Het boekwerk dat je steeds verder aanvulde is best omvangrijk geworden. Bij iedere stap/klassenregel van de missie staan oefeningen/opdrachten waaruit we hier op school kunnen kiezen en dat maakt het ook praktisch inzetbaar. Je neemt denkwerk en organisatorische vragen voor ons uit handen. De keren dat je bij ons in de klas was vond ik je opstelling en uitstraling positief.  Je had een goede klik met de kinderen en creëerde een fijne sfeer. De kinderen luisterden goed en je hebt een natuurlijk overwicht. De kinderen vonden de opdrachten leuk en deden enthousiast mee. Goed ook dat je de oefening van stevig staan iedere keer even herhaald. Ze maken het zich al behoorlijk eigen. Afgelopen week ook gemerkt dat het stappenplan van STORM bij ruzie al goed werkt. Het is helder voor de kids en oplossingsgericht. Ook de boodschap in ik-taal geven oefenen we nu vaak. Zo leren ze nog beter naar hun eigen gevoel te luisteren en van daaruit te communiceren. Al met al kijk ik terug op een zinvolle en prettige samenwerking. Ik heb ervan geleerd (ook in hoe naar een kind te kijken). Dank je wel!

Meester Stefan, Groep 4